Noordelijk Scheepvaartmuseum - Waarom kan een boot varen?

Drijven en zinken

De leerlingen gaan in dit programma onderzoeken waarom schepen blijven drijven. Dat is namelijk best een beetje gek, schepen zijn immers gemaakt van staal. Dat is toch heel zwaar? Hoe kan het dan dat een schip toch blijft drijven en ook nog allemaal zware spullen mee kan nemen? Om dit te begrijpen gaan we eerst eens in het museum naar een paar modellen van boten kijken, wat kunnen we zien aan de vorm van de schepen? En wat betekent dat voor het drijven?
Samen met de museumdocent gaan de leerlingen vervolgens in de educatieruimte proefjes doen waarbij we uiteindelijk uitkomen op de wet van Archimedes. Dat klinkt moeilijk, maar eigenlijk is het best heel logisch! Als de leerlingen deze wet begrijpen, gaan ze zelf aan de slag. In kleine groepjes gaan ze met allerlei soorten materiaal een boot bouwen. Welke boot blijft het beste drijven? En welke boot kan de meeste lading meenemen?  

 

Leerdoelen:
Aan het eind van de les…
… weten de leerlingen wat de wet van Archimedes is.
… weten de leerlingen wat opwaartse kracht is.
… weten de leerlingen wat volume is.
… weten lde eerlingen wat soortelijk gewicht is.
… hebben de leerlingen proefondervindelijk ontdekt waarom iets blijft drijven of zinkt.
… hebben de leerlingen samengewerkt in groepjes.
… kunnen de leerlingen in eigen woorden vertellen waarom een schip blijft drijven.

 

Doelgroep: Groep (4)/5/6
Duur: 1½ uur

 

Laatst aangepast op maandag, 11 mei 2015 12:21